Close

Równi na drodze

Równi na drodze

Dobre maniery obowiązują nie tylko przy stole, ale o kulturze zachowania świadczy również sposób naszej jazdy i jej styl. Poniższy poradnik stworzony został dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić albo posiąść pozytywne praktyki wskazane zmotoryzowanym. Jeżeli na co dzień pędzisz z piskiem opon, przekraczając na liczniku magiczne sto kilometrów na godzinę, niezależnie od tego czy jedziesz w terenie zabudowanym, czy nie, gdy zdarza Ci się przejechać na czerwonym świetle, gdy nie pamiętasz kiedy ostatnio zatrzymałeś się z czystej kultury osobistej przed przejściem, by przepuścić rowerzystę lub przechodnia, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Nie tylko zachowania postojowe

W opinii wielu kultura jazdy i dobre maniery związane z przemieszczaniem się indywidualnymi środkami transportu ogranicza się wyłącznie do prawidłowego parkowania. Co przez to rozumieć? Zdaniem niektórych wystarczy, że na pielęgnacja ogrodów tarnów miejscu postojowym nie zajmujemy dwóch stanowisk, rozkraczając się autem wspak, a już możemy nazywać się kulturalnymi kierowcami. Oczywiście, dobre praktyki polegające na 'estetycznym' i 'zgrabnym' parkowaniu, nie zastawianie chodników, nie tarasowanie wjazdów i nie paraliżowanie swym samochodem ruchu to jak najbardziej zalecane zachowania, ale nie jedyne. Równie istotne jest to, jak zmotoryzowany zachowuje się w momencie prowadzenia auta. Na co dzień dostrzegalny jest brak kultury bezpośrednio na drodze, w trasie – brak zatrzymywania się przed przejściem, wymuszania wjazdu, korzystanie wbrew ustalonym przepisom z bus pasów, zastawianie się, niszczenie miejskiej zieleni.

Jak być powinno?

Właściwie zachowujący się na trasie kierowca to zmotoryzowany, który jest człowiekiem logicznie myślącym, który potrafi szybko i konsekwentnie podejmować dobre decyzje, a także, który umiejętnie prognozuje i przewiduje rezultaty zachowań swoich i innych, otaczających go dookoła uczestników ruchu drogowego. Warto zatem zrezygnować z bezmyślnego pchania się pojazdem na pojazd, wymuszania pierwszeństwa, kłócenia o to, kto ma rację przemieszczając się rondem, bycia złośliwym, czy nieuprzejmym w stosunku do innych obecnych na trasie.

Artykuł przy współpracy z